A hallgatók projektkörülmények között dolgoznak ki és oldanak meg egy konkrét feladatot. E feladatok szorosan kapcsolódnak egy valós vállalati, gazdasági vagy gyakorlati problémához, amelynek megoldásához tervezési, szervezési feladatokat látnak el, majd munkájukba prezentáció keretében adnak betekintést. A feladat elvégzése minden esetben projektcsapat keretében történik, amelynek hallgatói létszáma minden esetben három fő lehet. A tárgy keretében a hallgató olyan készségfejlesztésen eshet át, amellyel javítható az együttműködési képesség, a csoportban való munkavégzés, a kommunikáció, az időgazdálkodás, de a hallgató sikeresebb lehet az elméleti ismeretek gyakorlatba történő átültetése kapcsán is. A tárgy egyaránt integrálhatja a műszaki és a gazdasági megközelítést a feladatok kidolgozása során. A Projektmunka tárgy mindig valamilyen konkrét eredményt kell, hogy létrehozzon. A projektcsapat tagjai létrehozhatnak üzleti terveket, végezhetnek kutatásokat és közölhetnek kutatási eredményeket, tanulmányokat írhatnak, megtervezhetnek és megvalósíthatnak CSR-, környezetvédelmi- vagy Pro Bono projekteket, készíthetnek megvalósíthatósági tanulmányokat, elemezhetnek konkrét vállalati folyamatokat és javaslatokat tehetnek azok fejlesztésére, tesztelhetnek üzleti megoldásokat/modelleket vállalati környezetben stb. A projektmunka eredménye tehát olyan eljárás, eszköz vagy más szellemi termék is lehet, amely jól integrálja a tanult gazdasági (és/vagy műszaki) ismereteket, megközelítéseket a feladat kidolgozásában. A hallgatók a Projektmunka során elsajátíthatják azt a feladatmegoldó képességet, látásmódot, gondolkodást, amelyet az egyetem elvégzése után leendő munkahelyükön elvárnak tőlük. A tárgy emellett erőteljesen épít a projektszemléletre, hiszen alapvetően támaszkodik a tervezésre, az idő- és határidő tervezésre/gazdálkodásra, az előrehaladás mérésére, a feladatok felelősökhöz való rendelésére, a folyamatos kommunikációra és sok egyéb más területre, amelyekkel bizonyosan találkozhatnak a hallgatók a valós projektjeik során. A Projektmunka lehetőséget teremt a különböző tudományterületek hallgatói számára a gyakorlati együttműködésre. A csoportok kialakításánál fontos lehet, hogy a tagok egymást kiegészítő, különböző kompetenciákkal rendelkezzenek (például egy csoporton belül legyen jó kommunikációs-, szervezési készséggel rendelkező, precíz, elemző, kutató munka terén jártas, rendszerben gondolkodó stb. hallgató). Lehetőség van arra, hogy különböző intézetek, különböző karok hallgatói közös projektcsapatot alakítsanak.
A projektmunka tárgy felvételét az adott szak hallgatói saját mintatantervüknek megfelelően kell, hogy végrehajtsák. A tárgy alapvetően 4 kreditértékkel bír és labor körülmények között kerül megszervezésre. A heti óraszámaennek megfelelően 0+0+2. A tárgy keretében a hallgatók félévközi jegyet szerezhetnek, vagyis a félév közben teljesített munka minősége és a követelmények teljesítése adják az értékelés alapját. A tantárgyat csak előkövetelményi feltételekteljesítése esetén lehet felvenni a Neptunban. Ez minimum 130 kreditet jelent, valamint 1 gazdasági specializáción (és amennyiben a képzésen van, 1 műszaki specializáción) szakmai tantárgy is követelményt jelent. A szakdolgozat tantárgynak a projektmunka tantárgy az előkövetelménye, de lehetőség van a párhuzamos tárgyfelvételre is. A szakdolgozat lehet a projektmunka tantárgy eredményeinek folytatása is, ha a hallgató szeretné a projektmunka során eddig teljesített feladatokat tovább vizsgálni és részletezni.
Lépés | Feladat | Határidők és tudnivalók |
1. | csapattársak keresése Konzulens- és témaválasztás |
Határidő: legkésőbb az előzetes tantárgyfelvételi időszak első napja Választható témák: |
2. | A csapatválasztás és a téma véglegesítése I. számú melléklet leadása* |
Határidő: az előzetes tantárgyfelvételi időszak utolsó napja, 12 óráig Kinek kell leadni + a Projektmunka tárgy Moodle kurzusába való feltöltése (ez a hallgatók feladata) |
3. | A projektmunka tárgy felvétele a Neptunban** | Határidő: az előzetes tantárgyfelvételi időszak utolsó napja |
4. | A heti feladatok meghatározása III. számú melléklet kitöltése és leadása*** |
Határidő: a regisztrációs hét utolsó napja Választható heti feladatok: ITT Kinek kell leadni + a Projektmunka tárgy Moodle kurzusába való feltöltése (ez a hallgatók feladata) |
5. | A heti feladatok teljesítése a III. számú mellékletnek megfelelően |
Határidő: a szorgalmi időszak 12. hetének vége Hová kell feltölteni a heti feladatok megoldásait? |
6. | Projektdokumentáció összeállítása**** | Határidő: a szorgalmi időszak 13. hetének vége Kinek kell leadni + a Projektmunka tárgy Moodle kurzusába való feltöltése (ez a hallgatók feladata) |
7. | Prezentáció elkészítése és bemutatása | Határidő: a szorgalmi időszak 14. hetében intézetenként szervezve Hová kell feltölteni a prezentációt? |
Jelmagyarázat az egyes lépésekhez:
*
A csoportok kialakításának és a témaválasztás végső határideje az előzetes tantárgyfelvételi időszak utolsó napja, 12 óráig. Ezen a napon a hallgatók leadják az I. számú melléklet kitöltött, leellenőrzött, aláírt példányát a konzulensüknek. A konzulensek átveszik ezeket a dokumentumokat. A dokumentumot aláírják és beszkennelve visszaküldik elektronikus formátumban a hallgatók számára (színesben szkennelve). A konzulens ezt követően az I. számú mellékletet átadja az intézeti munkatársnak. A konzulensnek létre kell hoznia a feltöltéshez szükséges Moodle kurzust és feltöltési lehetőséget kell biztosítani a hallgatók számára a félévkezdést követően. A hallgatók az elektronikusan visszakapott dokumentumot feltöltik a Moodle-ban a megfelelő helyre (0. hét). A határidő lejárta után az intézeti munkatársak minden projektcsoport I. számú mellékletét egyben eljuttatják Daragó Anitának, aki a projektmunka tárgy kari koordinátora (Daragó Anita, darago.anita@kgk.uni-obuda.hu). A dokumentumok eredeti, aláírt példányait kell minden esetben továbbítani.
**
A hallgató a Neptunban felveszi a projektmunka kurzust ahhoz az intézethez tartozóan, amelyben a konzulense jogviszonyban van. A projektmunka kurzusuk közül a ’GS’ kóddal kezdődő a Vállalkozásfejlesztés és Infokommunikáciüs Intézet (VFI), a ’GV’ a Módszertani és Menedzsment Intézet (MMI), míg a GG a Közgazdaságtudományi és Pénzügyi Intézet (KPI) projektmunka tárgyait jelöli. A Marketing és Üzleti Tudományok Intézet (MÜI) projektmunka kurzusa is egyelőre a GG kód alatt található meg, így ez megegyezik a KPI kódjával.
***
A regisztrációs héten az oktató és a projektcsapat közösen határozzák meg azt a minimum 4 témakört (3 db törzstárgy és 1 db gazdasági vagy műszaki specializációs tárgy), amelyek a félév során az adott feladatban hetenként kidolgozásra kerülnek. A III. számú mellékletet a konzulensnek kell leadni aláírva, megfelelően kitöltve. A konzulens szintén aláírásával látja el a dokumentumot, majd beszkenneli azt és elküldi elektronikusan a hallgatók számára (színesben szkennelve). A hallgatók ezt követően feltöltik a Moodle kurzusba a kapott dokumentumot (0. hét). A konzulens a III. számú melléklet eredeti példányát átadja az intézeti munkatársnak a regisztrációs hét utolsó napjáig. A határidő lejárta után az intézeti munkatársak minden projektcsoport III. számú mellékletét egyben eljuttatják Daragó Anitának, aki a projektmunka tárgy kari koordinátora (Daragó Anita, darago.anita@kgk.uni-obuda.hu). A dokumentumok eredeti, aláírt példányait kell minden esetben továbbítani.
****
A projektcsapat a féléves munkáját a projektzáró dokumentumban foglalja össze. A hallgatók az elvégzett heti feladatokról munkanaplót vezetnek, amelyet a csoport többi tagja aláírásával igazol. Ez utóbbira a IV. számú melléklet szolgál. A projektzáró dokumentum minden szükséges mellékletet és a heti részfeladatok kidolgozását is tartalmazza, amelyet fel kell tölteni a Projektmunka tárgy Moodle kurzusába, illetve egy nyomtatott példányban kell leadni a konzulensnek határidőre, aki továbbítja azt a kari Projektmunka Koordinátornak (darago.anita@kgk.uni-obuda.hu). A prezentációt szintén fel kell tölteni a tárgy Moodle kurzusába, azt más helyre leadni nem szükséges.
A téma és a csoport módosítása a regisztrációs hét második napján 12 óráig lehetséges a konzulens engedélyével a II. számú melléklet kitöltésével. Ezen a héten a Neptun Adminisztrátor annyi labor csoportot nyit, ahány befogadott projekt van az oktató nevén. Ha a hallgatók nem nyújtották be a határidőre az I. számú mellékletet (vagyis témával és konzulenssel nem rendelkeznek), úgy a projektmunka tárgyról törlésre kerülnek. A tantárgyat felvenni utólagos tantárgyfelvétellel nem lehetséges. A projektmunka tárgy prezentációval zárul, amelyet nyilvános keretek között az intézeti szinten szerveznek meg (lásd.: VII. számú melléklet).
A részfeladatok teljesítése során hetente minimum két oldalas dokumentumot töltenek fel a hallgatók a Projektmunka tárgy Moodle felületére. A javításoknak a végső dokumentumban kell megjelennie. Minden feladatrészt 1-5-ig pontoz a konzulens, amit az Értékelő lapon rögzít (V. számú melléklet). A 13. héten pénteken 12 óráig a végső projekt dokumentum a Moodle rendszerben az előadás felületére kerül feltöltésre. A prezentációk megtartására a szorgalmi időszak 14. hetében kerül sor. Ennek beosztását intézetenként teszik közzé a 13. hét végéig. A vizsgaidőszak 10. munkanapjáig kell megszerezni a tantárgyból az érdemjegyet. Az érdemjegy kialakításában a félévközi teljesítmény 50%, az projektdokumentáció aránya 30%, a prezentációé 20%. Pótlási lehetőség nem tartozik a tantárgyhoz. A félévet akkor értékelhető, ha a három tagú csoport minden tagja teljesíti a III. sz. mellékletben vállalt feladatokat, valamint mindhárman részt vettek a prezentációban. Ez alól csak különleges helyzet esetén kap felmentést a csoport, így például baleset, vagy az egyik csapattag távozása az egyetemről, illetve a passziválás. Ez esetben a másik két csapattag írásban kérvényezheti a Projektmunka tárgy felelősénél a félév elfogadását.
I. számú melléklet: TÉMAVÁLASZTÁS
II. számú melléklet: TÉMAMÓDOSÍTÁS
III. számú melléklet: HETI FELADATOK
IV. számú melléklet: MUNKANAPLÓ
V. számú melléklet: ÉRTÉKELŐLAP
VI. számú melléklet: PROJEKTZÁRÓ DOKUMENTUM
VII. számú melléklet: PREZENTÁCIÓ SZERVEZÉSE
VIII. számú melléklet: PROJEKTMUNKA SEGÉDLET
Amennyiben egy hallgató valamilyen oknál fogva nem talál normál körülmények között megfelelő projektmunka csapattársakat, az alábbi táblázat segítséget nyújt abban, hogy az ilyen hallgatók megtalálhassák egymást. Ezzel egy adatbázis alakulhat ki, amelyben a projektmunka társat kereső hallgatók láthatják, hogy kikhez lehet csatlakozni vagy kik azok, akik szintén csapattársakat keresnek a kurzus teljesítéséhez. A csapattársat kereső hallgatónak az a feladata ebben az esetben, hogy e-mailben jelezze az itt megtalálható hallgatóknak a csatlakozási vagy csapatalapítási szándékot.